BOEK : Nieuwe rituelen

OCHTMAN_Rituelen_VP

Het boek is niet meer via de reguliere kanalen te bestellen (uitverkocht), maar wel bij Bol.com ( bol.com ) of Boekhandel Los in Bussum, info@boekhandellos.nl info@boekhandellos.nl of via mij, info@ritualiter.nl . Houd rekening met verzendkosten ad € 3,90.

RECENSIES:

• Boekbespreking Rondzendbrief Vereniging Ouders van een Overleden Kind (februari 2016):

Vereniging Ouders van een Overleden Kind

Synopsis Nieuwe rituelen. Vorm geven aan de belangrijke momenten in je leven.

Van oudsher maakt de mens gebruik van rituelen bij het vieren of herdenken van belangrijke gebeurtenissen in het leven. Deze variëren in verschillende tijden en culturen, maar hebben gemeen dat ze bijdragen aan het delen van vreugde en verdriet. Ze vormen een omlijsting van de hoogte- en dieptepunten in het bestaan en geven een herinnering voor de toekomst. Rituelen zijn in deze tijd volop in beweging. In onze samenleving bestaat een groeiende behoefte om belangrijke momenten op een persoonlijke wijze te markeren. Vaststaande rites van de kerk, waarin de dominee of pastoor de hoofdrol speelt en God centraal staat, voldoen niet meer altijd. We willen graag steeds meer zelf bepalen hoe onze rituelen vorm krijgen. Daarom is het zinvol om na te denken over nieuwe rituelen die passen in deze tijd en bij de wensen van mensen van nu. Hoe doe je dat, wat is belangrijk, hoe geef je vorm en inhoud aan nieuwe rituelen? In hoeverre kun je daarbij voortbouwen op oude gebruiken? Hoe kunnen andere culturen ons inspireren?

In Nieuwe rituelen komen niet alleen specifieke levensmomenten aan de orde als geboorte, huwelijk, scheiding en afscheid nemen van het leven, maar ook andere bepalende gebeurtenissen zoals een bijzondere verjaardag of een verhuizing naar het buitenland. De ontroerende voorbeelden uit de praktijk van de schrijfster kunnen een inspiratiebron zijn voor de vormgeving van eigen, nieuwe rituelen. In dit boek

• lees je dat veel momenten vragen om een eigen, persoonlijk ritueel
  • doe je inspiratie op in de zoektocht naar een eigen vorm voor een ritueel
  • vind je voorbeelden van unieke ervaringen van andere mensen